onsdag 27 juli 2011

Mördat i Norge eller mördat i Afganistan ....vem bestämmer vad som är värst??

Jag blir lite fundersam när det kommer till uttalanden från många ang. tragedien på Utöya i Norge.
"det är så meningslöst"...när är det värdefullt att mörda en annan människa?
Jag skulle då säga aldrig.
Sen är det ju att jag har fått fråga om hur jag tar allt det här.
Jag kan ju tacka så mycket för omtanken, men det är ingen personlig tragedie for mig.
Det är inte värre for mig än för någon annan som inte var där eller inte känner någon som var där.
Det är ingen större tragedie att det händer i Norge än om det hade händt i Afrika eller USA eller Australien eller var som hälst i värden.
Jag har inte gått med i någon tänd ett ljus grupperna på FB...varför?? ja det vill ju inte precis få dom som är döda tillbaks eller hur...
Det jag egentligen vill fram till är att det är ingen större tragedie att en norsk 15 åring blir mördat än att en afganistansk 15 åring blir mördat.
Dom två har exact samma värde Och det är exact lika värdelöst.
Om man hör på nyheterna att en bomb har mördat 80 sivila i afganistan tänker dom flesta usj vad hemskt...sen tänker dom inte nå mere på det ....
Inte ser man hellre att den muslimske sjölmordsbombarens mamma får en egen stödgrupp på FB om att det inte är hennes fel att hennes barn har tilta över.
När tragedier som 9/11 och Utöya händer i den vestliga värden, kommer det värkligen tydligt fram att människor har olikt värde.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar