torsdag 3 februari 2011

National kännsla



Jag bara måste skriva om en grej jag funderat på ett tag nu.
Varför är den svenska befolkningen så rädda? Hur tänker jag nu undrar du kanske....
Så här är det, i själva verket är jag norska, och efter drygt 4 år i Sverige har jag fått lära mig att, här sjunger man inte nationalsången i onödan, eller hissar upp flaggan i stången.
I Sverige firar man knappt nationaldagen.
Berätta för mig nu alla ursprungssvenskar, skäms ni över ert land, är det pinsamt för er att vara svensk.
Har ni ingen nationalkänsla alls??
Förra sommaren träffade jag på 3 killar då jag var på väg från krogen.
Jag stod å låsa upp cykeln och skulle bege mig hem, då ena killen kommer mot mig å frågar "tycker du det är provocerande att jag går runt med den svenska flaggan".....
Nä tyckte som jag, du är ju svensk och är väl bara stolt av ditt land, flaggan är då inget vapen.
Jag tänkte inte ens över att han hade med sig flaggan.
Jag är van vid att man har den norska flaggan över allt, man sjunger nationalsången om man känner för det.
Jag är säker på att jag kunde wrappat runt mig endast en "norska-flaggan-toga" och ställt upp mig på torget i Tromsö å gnolat ut den Norska nationalsången å dansat folkdans runt i ring, enda reaktionen jag ville fått från folk är "shit vad för dag är det i dag, nåt vi har glömt att vi måste fira"
Sen hade dom ställt upp sig å klappat när jag var färdig å göra bort mig, eller även sjungit med.
Det här har inget med vara sig rasism eller nazism att göra, det har helt enkelt med att normän är stolta över det landet våra förfäder har byggd upp.
Även om normän har stärk nationalkännsla betyder det inte att vi tror vi är bättre än andra eller att vi inte välkomnar andra nationer in i vårat land.
Numera vill dom inte att barnen ska lära sig nationalsången i Sverige, flaggan är nästan bannlyst, inte får man säga negerbulle, även Pippi Långstrump får inte längre ha en negerkung till pappa.
Jag tycker rädslan har gått alldeles för långt när dom börjar skriva om barnböcker för att inte trampa på några tår. Om man flyttar in i ett land tycker jag det minsta man kan göra är att sätta in sig i landets lag och lära sig språket, om inte annat hyfsad bra. Som nordmann i Sverige är det min uppgift att se till att svenskor förstår vad jag säger, det är inte doms jobb att lära sig norska för att förstå vad jag säger.
Ser inte ni att det enda som kommer ur det här är att barnen lär sig att frukta det dom inte känner, sen lär dom sig att inte vara stolt av sin identitet.
Fram med flaggan och visa vem ni är, annars ska jag ta den svenska versionen av min uppvisning på torget i Piteå.....måste bara lära mig den svenska nationalsången först......

3 kommentarer:

  1. Nu ska jag inte angripa dig och dina uttalande att för hårt eftersom att jag inte vet hur gammal du är. Men utifrån sättet som du skriver på så verkar du inte ha ett särskilt moget tänk.
    Du kritserar mitt land och detta lands nationalkänsla och varför vi i MITT land inte firar nationaldagen på samma sätt som ni gör i Norge. Men då bör du kanske studera lite historia om varför ditt land firar nationaldagen på det sätt som ni gör och varför Sverige inte firar på samma sätt.

    SvaraRadera
  2. jag ser inte hur min ålder ska ha med det här att göra.
    Nu vet jag varför Norge firar nationaldagen, men eftersom jag är relativt ny i Sverige försöker jag förstå varför man inte ska visa att man är svensk, vilket är det intrykket jag har..Det var inte alls ment som kritik mot den svenska befolkningen. Nu efterfrågar jag inte en nationaldagsfirande på samma sätt som 17 maj i Norge, alla länder firar på sitt sätt eller hur?

    SvaraRadera
  3. haha, jag är från sverige.. och jag tycker det är rätt.. att varför är vi inte stolta över vårat land? varför är det olagligt att ha svenska flaggan på väggen om vi vill det. varför får alla andra hänga upp sina flaggor, hur många gånger har man inte sett thailands flagga osv som dom har utanför huset. då hände det inget. men ifall vi hänger upp svenska flaggan så kommer poppo och säger fyy, rasist. så blir det böter. vi får inte gå runt med en tröja med svenska flaggan, dom vill ta bort sveriges nationalsång osv.

    SvaraRadera